tirsdag 29. oktober 2013

Lisensskandalen

For en del måneder siden gikk det en debatt rundt Norges Friidrettsforbunds beslutning om å kreve inn en lisens for deltakelse på mosjonsløp, slik det gjøres for bl.a. syklister og triatleter. Deretter roet det seg ned, før Frode Klevstul kom med dette blogginnlegget. Sentrumsløpet krever nå 40 kr i engangslisens for å delta. 390,- er den nye prisen, hvis man melder seg på nå. Var det ikke dyrt nok fra før? Nesten 8000 løp Sentrumsløpet i fjor - enda flere meldte seg på. Det er snakk om mye penger! Faktisk flere hundre tusen kroner bare i lisensavgift. Betalt av glade mosjonister som løper for stemningen, fellesskapet, medalje og kanskje pers.


Sånn jeg ser det, er det essentielle i debatten at deltakere på mosjonsløp blir pålagt en ekstraskatt det ikke er klart hvem skal tjene på (annet enn NFIF selv), og de blir tvunget til å melde seg inn i et idrettslag tilknyttet NFIF dersom de ikke ønsker å betale store summer i engangslisenser. At det er et behov for å bedre arrangementssystemene er bare vås, de eksisterende systemene fungerer stort sett utmerket allerede. At vi trenger bedre forsikringer er heller ikke et overbevisende argument - det er tross alt løping vi snakker om her. Og terminlister? Det finner vi allerede på kondis.no!


For meg er det uaktuelt å melde meg inn i et idrettslag tilknyttet NFIF for å kunne løse årslisens på 375 kr. For det første blir det dyrt, medlemskap koster flere hundre kroner. Dessuten har jeg verken lyst eller behov. Jeg har nok med mine løpevenner, trenger jeg noe mer organisert har jeg Treningscamp - fullstendig gratis og garantert fritt for arroganse.


For saken toppet seg da kondis.no skrev om saken, og etter påtrykk fra NFIF omredigerte artikkelen og fjernet lenken til Klevstuls bloggartikkel (se her).
Les flere debattinnlegg her:

http://hverdagsmosjonist.blogspot.no/2013/10/er-dette-greit-nfif.html

http://beintfram.wordpress.com/2013/10/28/lisensskandalen-til-norges-friidrettsforbund/

 Jeg har ikke lyst til å boikotte alle løp som organiseres av lag tilknyttet av NFIF - jeg har lyst til å være med på det som skjer! Men denne ekstraskatten som så arrogant tres nedover hodet på arrangørene, synes jeg vi samlet bør protestere mot. Mitt beste virkemiddel ser foreløpig ut til å være å boikotte løpene - men også å rope høyt om det! Kom igjen folkens, skriv blogginnlegg og kommentarer om at dette er uakseptabelt! F.eks. her: http://www.kondis.no/nfif-med-svar-paa-lisenskritikken.5328741-127676.html

10 kommentarer:

  1. Applaus! Støtter synspunktene dine 100%! Veldig, veldig bra at det blir rettet et tydelig og kritisk blikk på det NFIF driver med her.

    SvarSlett
  2. Tror jeg har skrevet såpass mye allerede både her og der at jeg ikke skal si annet enn: tommel opp Astrid - jeg er selvsagt enig i alt du skriver! Man skal ikke tvinges til å melde seg inn i en klubb for å delta på løp - og bare sånn for å ha sagt det: de færreste klubbene har vel verken kapasitet eller noe tilbud til oss mosjonister!!?

    Anmoder også alle til å delta på "overløper-løpet" (eller hva det nå kommer til å hete) samme dag som Sentrumsløpet - vi drar selvsagt i gang et boikottløp!! Jeg kommer til å boikotte lisensløp! Amen!

    SvarSlett
  3. Godt skrevet, Astrid. Jeg er fullt ut enig i synspunktene. Med mine relativt få løpsdeltagelser ila et år går nok ikke NFIF glipp av så mange skattepenger de kommende årene, men denne galeien blir jeg ikke med på. Hmmm... bør kanskje bli med på ekstra mange FRI-idrettsløp neste år, så pampene går glipp av mest mulig? :-)

    SvarSlett
  4. Takk for støtte, dere! La oss få til et fantastisk motløp (eller flere) neste år!

    SvarSlett
  5. Yes Astrid fortsett å rope!!! ville gjort det selv hvis jeg var flinkere til å skrive. Jeg er helt sjokkert over enda en måte å kreve mer penger på. synes det er dyrt fra før å delta i løp, det er blannet annet derfor jeg må begrense meg. Hvorfor kan man betale 150 kroner for halvmaraton i Polen der man for drikkestasjoner hver 5 km, 1 med geler, teknisk Tskjorte, med hjelp hele veien, medaljer, en etteråløpet pakke osv. OG maraton koster bare 200 kroner i tillegg for man gratis overnating hvis man bare tar med seg sovepose. Hvordan klarer de å gjøre det så billig mens i Norge alt koster så mye mer og jeg tør påsto det er ikke så mye bedre. Alle løp baserer seg på frivillige så arbeidskraft er ingen unskyldning. Jeg er med i boikotten. Det blir ingen Sentrumsløp på meg i 2014

    SvarSlett
  6. Hør hør! Jeg er med på boikott og beredt til å løpe for saka!

    SvarSlett
  7. Bra at flere skriver om denne saken! Jeg er i mot lisens og boikotter de løpene som vi må betale lisens for å være med på!

    SvarSlett
  8. Så flott dere er med! Takk!

    SvarSlett
  9. Har ikke somlet meg til å skrive eller kommentere noe om dette lisensstyret ennå. Det smerter meg for Sentrumsløpet utgjør halvparten av løpsplanene mine, og det er skummelt med slike småløp der alle er superspreke og må vente på meg. Om jeg i det hele tatt finner fram. Men det blir nok boikott på meg også!

    So, jeg er med!

    SvarSlett
  10. Ja, det er smertelig. Jeg har fått bekreftet at alle løpene i Fredrikstad har lisens, og det gjør vondt langt inn i hjerteroten :( Sentrumsløpet kan jeg faktisk leve med å ikke løpe, men Fredrikstadløpet og Fr.stadmarkarundt, det bare... BUHU!
    Men bra du er med! Og så får vi tråle terminlistene etter lisensfrie løp! (og du må jo komme og løpe vårt protestløp!)

    SvarSlett

 
Blogglisten