søndag 2. september 2012

Skiløpet 2012

Endelig en løpsrapport igjen!

Men det var på hengende håret at jeg stilte til start. Jeg er alene med ungene og uten bil denne helgen. Meldte dem offensivt på barneløpet og barnepass (for et fantastisk tilbud!) for mange uker siden, men da fredagen kom datt jeg ned på sofaen og følte at det var utenkelig, umulig, å skulle reise kollektivt med to masekråker til en annen by for å delta på et løp. Sånne kvelder da man er utslitt av trass, slåssing og grining og selv kunne trengt litt omsorg etter en berg-og-dalbane-uke på jobb. Men verdens snilleste løpevenninne Tone tilbød seg med en gang å finne en løsning så jeg kunne reise med bare ett barn (noe som er noe helt annet), og etter å ha lest diverse oppdateringer på facebook om forberedelser til Skiløpet og Nordmarkstravern, begynte det å rykke i løpsfoten likevel. Tone måtte dessverre stå over løpet pga. forkjølelse, men jeg plasserte eldstefrøkna hos henne og tok toget med Ingrid. Vi rakk ikke barneløpet, det får være måte på hva man skal få til, men vi klarte i hvert fall såvidt å hente startnummer og plassere henne på barnepassen før start (neste år bør jeg beregne bedre tid da det er et lite stykke å gå til Løplabbet).

Det var kjempestemning ved start, jeg fikk litt sånn Oslo Maraton-følelse med Eye of the Tiger, ballonger, svære bannere og masse folk. Snakket litt med Peer, Anna, Siri, Anna B., Marit og Tone. Veldig hyggelig! Jeg stilte meg ganske langt bak de andre, men burde nok vært mer offensiv for én gangs skyld - det gikk treigt i starten og jeg løp i det hele tatt forbi særdeles mange til å være meg (veldig bra for selvfølelsen, men litt dumt når det er endel køløping). Løypa var variert - jeg er ikke så veldig glad i å løpe over røtter og steiner og blir alltid litt grinete når farten går ned på grunn av det, men samtidig var det litt godt å bare ligge bak en rygg og ha litt lavere puls over en periode. Løypa var ikke så veldig kupert (etter Skogsmaraton føles vel alt flatt...), og det var mange rette strekninger der man kunne få litt flyt. Jeg hadde bestemt meg for å prøve å ligge rundt 5.10 per km, og det gikk sånn nogenlunde, bortsett fra i det mest tekniske partiet. Mot slutten var det en slak oppoverbakke som var helt grusom - solen stekte, jeg var så utrolig tørr i halsen, og jeg kom litt ut av rytmen. Jeg ble reddet av en tenåring som på eget initiativ hadde satt opp en drikkestasjon merket "Gratis vann til løpere", jeg bælmet et glass og følte meg straks litt bedre. Og så kom egentlig mål veldig raskt på meg, jeg ble litt overrasket over hvor fort den siste kilometeren gikk. Hurra for skilt hver 100-meter før mål! Jeg hadde fortsatt litt å gi i den siste bakken - en jente rett bak meg fikk masse pepping av en fyr som sto langs løypa, jeg tenkte fader heller, skal hun løpe forbi meg bare fordi hun blir heiet på, ikke snakk om! Og da jeg kom inn til mål var jeg åpenbart veldig glad (bilde lånt fra Skiløpets Facebookside):


Det var utrolig morsomt å være med på et såpass lite løp som samtidig klarte å appelere til et bredt spekter av deltakere. Det er ikke hverdagskost at jeg har 26 damer bak meg i klassen! Jeg ble nr. 29 av 127 kvinner, og det er jeg veldig fornøyd med. Tiden skal jeg heller ikke gråte over, offisiell tid ble 51.26 (51.16 på egen klokke). Hytteplanmilapersen på 49.21 har så lenge stått for meg som en sånn uforklarlig, mirakuløs hendelse; nå er det deilig å sakte men sikkert spise seg nedover mot femtitallet uten høyere makters hjelp.

Bilde lånt fra kondis.no

Hva skal man ellers si om Skiløpet? Profft! Kjempefin t-skjorte. Godt merket, fin løype. Helt SUPERT med barnepass-tilbud. Rimelig! Hyggelig. Gratulerer, Janicke!

Så var det bare å spurte til toget og dra hjem til de utrolig snille barnevaktene, som også disket opp med pizza og eplekake. Sånne venner er gode å ha!

36 kommentarer:

  1. Grattis! Vel blåst!! Nei, jeg vil tro at det meste blir flatt etter løpsopplevelser i Nordmarka gitt.... når det er sagt: selv små stigninger merkes når man løper 10K fort altså! Farten er liksom skrudd opp på maks og da skal det veldig lite motstand til før man kjenner det både her og der! Nå er du virkelig i siget og jeg bare stor-gleder meg til å se deg i aksjon senere i høst for du skal jo sette ny brak-rekord på 10km i år! ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må vel bli på Hytteplanmila det skjer ;)

      Ja, det er sant at når beina er fulle av syre er den minste stigning grusom.. Husker at å løpe fra Aker brygge til Skøyen under OM for to år siden var som å klatre opp Galdhøpiggen! :)

      Slett
  2. Du var for defensiv i starten, det sa jeg jo til deg:-) Men etter det gjorde du ALT riktig!

    Gratulerer med kanonbra løp!


    Jeg missa hun med gratis vann - jeg var forbi henne før jeg så at jeg kunne få vann. Kanskje jeg kunne fått et lite løft etter det også tro? Syns din avslutning hørtes atskillig mer spretten ut:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra, jeg begynner å lære! Neste gang skal jeg bare stå én meter bak deg ;)

      Med det vannglasset hadde du glatt vunnet klassen din!

      Slett
    2. høhø, heeeelt enig. Kun en desiliter vann skilte meg fra å vinne hele greia faktisk.

      LOL

      Slett
  3. Igjen gratulerer med kanontid! Veldig gøy å kunne bdidra til at du fikk en slik løpsopplevelse:))
    Tydelig at du har fått fart i beina, dette blir en fantastisk høst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Igjen tusen takk! :) En annen gang gjør vi det samme!

      Satser på at vi blir enda gladere 22. september :)

      Slett
  4. Juhuu og gud for fort du løper for tida.
    Både på langt og kort.
    Gratttttulerer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Men du kommer vel snart etter, du som løper med hund hver dag? :)

      Slett
  5. Gratulerer med et bra gjennomført løp! Og atpåtil etter å hatt DEN planleggingen på forhånd! Og jammen er du heldig som har så gode venner at de stiller som barnepike når de ikke er løpbare selv. Slike venner må tas vare på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig heldig :) For noen ganger klarer man ikke alt alene, sånn er det bare!

      Slett
  6. Tusen takk for at du kom til tross for logistiske utfordringer. Jeg er såå glad for at du fikk en god opplevelse. Det var surrealistisk å være på "den andre siden" i forbindelse med løp - å faktisk sette dette vi har jobbet med så lenge ut i livet - følelsen av å se løpere underveis og komme i mål var verdt alt sammen. Supert resultat på deg også - tross tøff løype. Takk igjen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg regnet med at dere var fornøyde, det gikk jo helt strålende :) Kjempeglad at jeg fikk til å komme, ville ikke gått glipp av det!

      Slett
  7. Den vannstasjonen reddet meg også(Siri, du var for rask, de rigget den opp akkurat da du løp forbi). Du har virkelig fått opp farten, veldig moro å se! Er det noen som fortjener skadefrie bein nå, så er det deg!

    SvarSlett
  8. Jeg fikk forresten også bedre tid på klokka enn på resultatlista. Hva kan det komme av..?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer nok av at de ikke hadde nettotid, dvs. at det ikke var noen målematte ved start. Stemmer nok at det tok ti sekunder før jeg kom under startseilet hvor jeg startet min egen klokke.

      Slett
    2. Åh hadde de nettotid!!? Jeg ruslet sikkert i 10 sek før jeg også kom forbi start. Nettotid er teit ..

      Slett
    3. Jeg mener selvfølgelig at BRUTTOtid er teit ;-)

      Slett
    4. Det er litt dumt med bruttotid, ja... Man bør i hvert fall være klar over det, så man kan stille seg helt i tet med spisse albuer ;)

      Slett
  9. Det var et meget sterkt løp av deg Astrid. Fortsetter du å trene godt utover høsten skal du se at du setter ny pers på Hytteplan. Jeg har også min pers fra Hytteplanmila. Hytteplanmila er nok det løpet som passer meg best. Det går såpass sent på året at varmen ikke er noe problem. Traseen liker jeg også godt. Jeg løper ofte bedre i traseer som ikke er helt flate, noe Hytteplan ikke er. Fikk ikke løpt Hytteplan i fjor, men i år MÅ jeg bare prøve å få den med meg.

    SvarSlett
  10. Hytteplan er da ganske flat? Eller var jeg helt borte vekk den dagen? :) Uansett, ja, jeg må også få den med meg, håper den ikke kræsjer med noe annet livsviktig!

    SvarSlett
  11. Joda den er ganske flat, men helt paddeflat er den langtifra. :) Hvis jeg husker riktig så startet vi med en fin nedoverbakke. Deretter var det flatt et stykke før vi havnet i en berg og dalbane med hvor det gikk litt opp og ned. Ved rundt 4 km og frem til 6 km var det stort sett bare nedover. Dette fikk en imidlertid svi for på slutten siden en da måtte ta seg opp Pulsbakken. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg husker de oppoverbakkene i begynnelsen.. Men den Pulsbakken, den er jo så nært mål at det ikke har noe å si ;)

      Slett
  12. Dette var hyggelig og positiv lesing. Flott at du fikk en så bra løpsopplevelse selv om det virket litt kaotisk før start. Og så bra tid da! Har lest det du har skrevet om å løpe fortere på trening enn du har gjort før. Det har tydeligvis funka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det virker sånn! Jeg har i hvert fall fått bedre selvtillit og litt trening i å holde høyere tempo over tid, og det hjalp meg mye i går!

      Slett
  13. Gøy å lese! Så bra at du hadde en god opplevelse, og gratulerer med flott tid!
    Fint at du fikk til å bli med også, til tross for at du var alene med to. Godt å ha venner som stiller opp.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du skulle vært med! Tror du hadde likt dette løpet :)

      Slett
  14. Gratulerer med så hyggelig opplevelse. Fantastisk tid også. Når man har gode venner alt lar seg gjøre. Lykke til i Oslo. Jeg vurderer fortsatt om jeg skal bytte distanse eller løpe og se eller bare være tilskuer. Uansett heier på deg

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til, du også! Håper at du snart kan løpe for fullt igjen :)

      Slett
  15. Woop woop! Dette kommer til å bli en knall sesong for deg. Jeg lurer på om du ikke kan snuse litt på 46-45 tallet til Hytteplanmila?

    Men ikke start ALLER lengst bak neste gang da... Opp og frem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, nå tar du av, Anna!

      Opp og frem, opp og frem :)

      Slett
  16. Høres ut som et supert løp! Gratulere!

    Liker barnepass og improvisert gratis vann til løpere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Tintin!

      Ja, det hadde vært fantastisk hvis flere løp kunne arrangere barnepass :) Og vannet var jo som sendt fra himmelen!

      Slett
  17. Hei Heidi,

    Takk for hyggelig kommentar! :)

    SvarSlett

 
Blogglisten