torsdag 8. desember 2011

Når det bare ikke går

Ingalill ropte SOS, SOS, og da skjønte jeg at ting virkelig hadde sklidd ut. I går hadde det gått en hel uke siden forrige løpetur. Siden jeg startet å trene i 2009 har jeg alltid klart å klemme inn 3-4 ukentlige økter; verken jobb, barn, sosiale aktiviteter, husarbeid eller andre ting har vært en gyldig unnskyldning for å bli hjemme. Men nå! Med forberedelser til hussalg, dvs. valg av megler, besøk av takstmann, maling for å freshe opp leiligheten før salg, flytting og pynting til fotografering, og planlegging av oppussing av nytt hjem, i tillegg til at det snart er jul, kunne strikken plutselig ikke tøyes lenger. Stopp. Fullstendig. Jeg kunne selvfølgelig ha løpt en tur mellom ti og elleve, men dessverre har jeg blitt litt engstelig for å bevege meg alene ute i mørket på kveldstid, etter alle disse voldtektene. Tenker dere noe på det, jenter, eller er det bare å kjøre på som før?


Uansett, nå er den verste stormen over (foreløpig), så framover skal det løpes tre ganger i uka, og så fire. Jeg startet med en liten tur i Frognerparken i går morges, på snø og is. Det var bare tungt og fælt og deprimerende, og først på vei hjem, i nedoverbakke, begynte jeg å kjenne på den gode, varme følelsen i kroppen. Jeg synes det er utrolig kjedelig å ha mistet formen så til de grader, selv om jeg selvfølgelig er glad for at leggen er bra igjen og bla bla. Jeg tror rett og slett jeg skal løpe uten klokke en liten stund (roper du SOS igjen nå, Ingalill?), til jeg får godfølelsen tilbake.

Men det har skjedd noe morsomt også: Neste uke skal jeg få være med på en film som skal ligge på Løplabbets nettside. Filmen skal vise hvordan de går fram når de lar kunder løpe på tredemølle for å finne riktige sko, og søkte etter frivillige. Jeg meldte meg såklart - hvem kan vel motstå tanken på å løpe gratis på Løplabbets tredemølle? Mer om dette neste uke...

Ikke glem Parksprint i Frognerparken førstkommende søndag! Jeg deltar som vanlig i arrangementskomiteen. Håper å se mange av dere!

Her er jeg i aksjon for to år siden - bilde lånt fra parksprint.blogspot.com

14 kommentarer:

  1. Treningen har nok ikke like god effekt om det genererer altfor mye stress (evt frykt for overfallsmenn) å gjennomføre den. Dette er bare en kort periode i det store bildet, og du har god tid til å komme i form til sesongen. Selv om det føles tungt nå, så er det ikke som å starte fra scratch igjen. Formen bedrer seg raskere, garantert!

    Kult med Löplabbet-film! Hold oss oppdatert! (c:

    SvarSlett
  2. Høres ut som det har vært nok stress i livet ditt i det siste, og litt pause er nok ikke så farlig. Du kommer raskt tilbake i toppform!

    Men voldtekter skyver jeg langt bak i hodet der jeg fosser fram alene i mørke skogen med høy musikk på ørene... Har vurdert å løpe med voldsalarm i hånda, men enn så lenge droppet det.

    SvarSlett
  3. Hey, så kult at du skal bli filmstjerne :-)

    Noe av poenget med trening er å få mer overskudd i hverdagen. Da er det vikitg at man høster gevinsten når det behøves og sørger for å ta ut dette overskuddet i de periodene når man trenger litt ekstra overskudd ;-) Silja

    SvarSlett
  4. Ikke rart du ikke har fått tid til å trene. Det kommer!
    Voldtekt og kidnapping er noe jeg har tenkt på og fryktet så lenge jeg kan huske. Det er alltid der. På bygda er det litt mer oversiktlig og trygt enn i byen, så jeg lar ikke være å løpe i skogen, men jeg tenker absolutt på det.

    SvarSlett
  5. Siden alle er så forståelsesfulle for jeg ta på med ansvaret å være den som pusher med viftende pekefinger. Hva er det ikke Janicke alltid sier: Don't paint, run -?, eller var det
    don't stress run.

    Det går nok bra, sier jeg også halvveis til meg selv, 10 minus og sykt barn holder meg under dyna med tv, bok og all sjokoladen det syke barnet ikke vil spise,
    (- mens jeg stresser fram og tilbake i løpetights for å sjekke om feber'n er så lav at jeg kan stikke ut - før det blir mørkt. Hadde dette vært en parodi, ville jeg vært en panisk LinnSkåber)

    Min psyke faller ved 3 dager fri. Du er sterkere. MEN:
    Når det gjelder klokkeløsløping er det nesten som jeg innkaller til INTERVENTION.
    (, eller bedre, send det splitter
    nye vidunderet til meg..)

    SvarSlett
  6. Gleder meg til neste uke da;-)
    P-h.n.

    SvarSlett
  7. Det er beinharde tider nå!
    Men fatt mot Astrid, det blir bedre:-)

    (prøver å overbevise meg selv også..)
    http://iform.nu/blogg/siri-i-superform/tidsklemmano

    SvarSlett
  8. Nå har jeg akkurat vært ute og løpt 8 km, og det gikk kjempefint, på tross av vått og glatt underlag og motvind! Hurra :D Jeg er helt enig i at når man virkelig ikke har tid, da er det best å la være - men det er noe med å ikke vente for lenge, for man trenger løpeturene, det er en utrolig god måte å takle stress og bekymringer. Jeg trengte helt klart å komme igang igjen nå - så takk, Ingalill! :)

    Janicke: Jeg følte faktisk at formen var bedre i dag allerede - det sier vel litt om hvor mye som sitter i hodet også...

    Marit: Når jeg tenker meg om skulle jeg likt å se den voldtektsmann som klarer å henge på oss i 30 km om nødvendig... Det blir jo litt som å skulle fange en antilope med hendene! ;)

    Silja: Godt sagt! :)

    Lille søster: Jeg blir så sur for at vi er nødt til å bekymre oss for sånt...

    Ingalill: Min psyke faller også etter tre dager! Men går det ikke, får man heller nyte dyna og sjokoladen, ærlig talt ;) (Bedre enn malekost og pappeskebæring, spør du meg!)
    - Ha ha ha, du får nok ønske deg klokke til jul, du, min får du ei! (Løp forresten med både klokke OG pulsbelte i dag, så krisen var kortvarig...)

    P-h.n.: Ja, jeg lurer litt på hva jeg har begitt meg ut på... :)

    Siri: Ja, det må det! Leste innlegget ditt og ble i grunnen litt glad for at det ikke bare er meg som sliter...

    SvarSlett
  9. Av og til må en bare prioritere andre ting enn løping. Skjønner godt at det er nok å henge fingrene i med hussalg etc. Førjulstiden er jo heller ikke den roligste tiden med alt som skal ordenes. Men en pause i ny og ne er nok bare sundt for kropp og sjel også selv om det er litt frustrende der og da.

    Har blitt en ukes pause her også. Det startet forrige helg med en reise med ungene og en planlagt løpepause på tre dager. Når vi kom hjem fra Tyskland ble jeg litt småforkjølet og for en gang skyld vant fornuftig. Jeg tok det med ro noen dager til med håp om at det skulle gå raskt over og det gjorde det. I går var det frem med skoene igjen.

    SvarSlett
  10. Det hørtes lurt ut at du sto over løping da du var forkjølet... - I går skulle jeg forresten gjerne hatt piggskoene dine! Det var utrolig glatt med vann oppå isen. Jeg har noen brodder liggende (av den typen som du trær utenpå skoene, vet ikke hvor bra det fungerer, men alt er vel bedre enn ingenting!) Vil heller ha litt ordentlig snø, enn den glatte isen....

    SvarSlett
  11. Jeg innbiller meg at man ikke blir overfalt hvis man har på refleksvest. Så enkelt (og så dumt).

    At du har hatt en treningspause har jo bare vært bra for deg, siden leggen har blitt så mye bedre. Formen kommer fort, et par uker, så er du på god vei.

    SvarSlett
  12. du mister ikke formen sååå fort. JEg ble redd for at 2 uker uten trening vil føre til at jeg må starte alt på nytt, men neida kroppen trenger hville en gang i bland. så for å ha enda en unskyldning du gjør kroppen godt når du tar en liten pause nå og da

    SvarSlett
  13. hahah, til det med refleksvesten
    , jeg har alltid tenkt at det gjorde at de så meg bedre, halvfullt/halvtomt -)).

    Godt å høre at du er igang igjen. Her er det full krise etter at kosesyk i sofaen forandret seg til 40 i feber og oppkast. Det har nå gått ei uke siden siste tur og jeg er redd karrieren er over.(blir svimlete av å strekke meg etter fjernkontrollen.)

    Forresten: glemte at jeg ikke liker touch, vil ikke ha klokka di likevel! Venter på neste utgave som sikkert kommer med tastatur.

    SvarSlett
  14. Siri: Ja, jeg må jo si at folk med refleksvest ikke framstår som overvettes sexy ;) Skal kvinne meg ut i mørket!

    Ania: Hei! :) Det er godt å høre, håper det kommer seg etterhvert!

    Ingalill: Uff, da, det hørtes ikke bra ut! Håper du er bedre nå!
    - Touch-skepsis er ingen unnskyldning, det er lettere å trykke på skjermen enn på de trege knappene på 305, dessuten er knappene myyyye lettere å trykke på (start/lap/lys osv).

    SvarSlett

 
Blogglisten