onsdag 3. november 2010

Parksprint deluxe

Tre hele hviledager har det blitt etter lørdagens utmattende halvmaraton. Det er ikke minnene om Lørenskog-løpet som har fått meg fra å ta på joggeskoene, men det at jeg faktisk har klart å innstille meg på at det er nå jeg har en strålende anledning til å hvile kroppen litt. Etter jul blir jeg nødt til å trene relativt mye for å tåle et maratonprogram - hvis jeg skal ha sjans til å lege belastningsskaden, må det altså skje nå før jul. I tillegg er jeg i en god periode på jobben for tiden, og da er det merkelig nok lettere å klare seg uten hyppig jogging. Jeg har aldri helt skjønt hva som er høna og hva som er egget - og hvilken av dem som kom først, selvfølgelig - men min innsats på jobb- og treningsfronten er i hvert fall alltid omvendt proposjonal (hvis det er noe som heter det - jeg er bare en stakkars humanist!). Uansett har det blitt mye sofaligging på meg de siste dagene, og det har sikkert ikke gjort annen skade enn at buksene har krympet ørlite grann.

I dag var det tid for Parksprint-generalprøve (i stedenfor ordinær Treningscamp). Jeg sitter i arrangementskomiteen og skulle derfor hjelpe til med å dele ut tidsbrikker. Jeg fikk likevel lov til å løpe selv; litt kjekt, siden jeg ikke kan løpe noen av de fem Parksprintene fordi jeg skal stå på sidelinjen og passe på. Men ikke mer kjekt enn at 3 km er en tøff distanse! Det syntes jeg i fjor og det synes jeg fortsatt - tiden (15.10) var faktisk dårligere enn i vinter (14.46 på det beste), det vet jeg ikke hva jeg skal si til! Men så var jo snitt-tiden betydelig dårligere enn snitt-tiden på Hytteplanmila, så jeg gidder ikke å filosofere så mye over det. Leggene kjente jeg lite til, deilig, det er jo bare to uker siden jeg måtte springe på gresset ved siden av grusveien. Etterpå løp vi én enkel runde (1 km), og til slutt en pyramide i den vanlige intervall-løypa. Vi var veldig mange i dag, jeg tror vi faktisk var nærmere 30 under testløpet!

På lørdag blir det langtur i Treningscamp-regi igjen. Kristine og jeg skal i hvert fall løpe, og flere henger seg kanskje på? Vi starter i Frognerparken 9.30 og løper opp til Ullevålseter som vanlig. Jeg gleder meg til litt rolig løping igjen. Jeg tror november blir helt grei, nå som jeg har innfunnet meg med at det blir færre økter: Én laang langtur og én passe intens intervalltrening i uka, og så litt spinning og sykling hvis jeg blir for rastløs. Dersom leggene blir bedre øker jeg så til tre ukentlige økter i desember (oppkjøring før Mørketidsløpet i Tromsø i januar).

Jeg har forresten meldt meg på Jessheim halvmaraton, men da skal jeg holde meg trygt i komfortsonen, drikke solbærsaft og bare kose meg! Komfortsone blir det neppe på de som deltar på Parksprinten, men jeg vil gjerne oppfordre alle til å prøve dette morsomme og lite farlige løpet, hver andre søndag i måneden fra november til mars. Mer informasjon og påmelding på parksprint.blogspot.com!


6 kommentarer:

  1. Flott at leggene fungerte bra - selv om det ser ut til at det går litt opp og ned. Vær forsiktig, kan ikke ha slikt utover neste år... (c: Satser på å være med på et par parksprinter - det virker veldig gøy!

    SvarSlett
  2. Astrid, uten at jeg skal være skråsikker så tipper jeg at bestetiden din på PIF i 2009 var enten siste eller nest siste løpet? I alle fall ikke det først løpet....poenget er at dette handler mye om erfaring; du skal "løpe inn løypa" noen ganger først før tiden begynner å synke, skjønner? Og med lørenskog halv og tre dager hvile som oppladning til i går.....nei jeg synes ikke du skal forundre deg over tiden. Så dette kan forklares med flere ting og betyr helt klart ikke at du er i dårliger form enn i fjor ;-)

    SvarSlett
  3. Jeg leste nettopp i boka Fittekvote (uanbefalt om kvinner i militæret) at befalskolekravet var 14/15, som vil si at du er kvalifisert for en yrkeskarriere i uniform - noe å tenke på om humanismen blir for kjedelig<+

    (Jeg kunne aldri blitt soldat :-)

    SvarSlett
  4. Janicke: Gulroten som venter i september 2011 er det som får meg til å akseptere en rolig periode! Jeg MÅ jo bli bra til det :-) Tror det får bli masse skigåing på meg i vinter!

    Silja: Godt å høre, takk for trøst ;) Jeg får nok håpe at jeg generelt er i bedre form enn i fjor, ja (du har dessuten rett, det var ikke det første løpet jeg løp raskest på). 3 km er virkelig ikke min distanse. Men hvor ble det av deg i går? Ga du deg etter nedoverbakken? :) Du løp kanskje så fort at jeg ikke fikk øye på deg?

    Ingalill: Takk for tips! Kanskje det hadde vært noe, da ville jeg i hvert fall fått utløp for mine masochistiske tendenser...

    SvarSlett
  5. Sikkert godt å variere litt mellom komfortsonehalvmaraton og 3-km-spurting!
    SKal du løpe i Tromsø? Høres ut som et fantastisk (men litt kaldt) løp!

    SvarSlett
  6. Ja, vi er påmeldt og har allerede fly og hotell i boks! Det blir nok kaldt, men først og fremst veldig fint tror jeg... Mørkt, med fakler langs løypa... Gleder meg!

    SvarSlett

 
Blogglisten